Barion Pixel
Dr. Dávid Ferenc: „Három szoba, három gyerek, négy kerék”

Dr. Dávid Ferenc: „Három szoba, három gyerek, négy kerék”

2023.09.06.

Dr. Dávid Ferenc: „Három szoba, három gyerek, négy kerék”

 

Érdekes számsoroka hívom fel a figyelmet, amelyek a Magyar Távirati Iroda online felületén lelhetők fel. Úgy érzem, hogy jelzésértékű adatok, jó illusztrálják a magyar társadalom pénzügyi helyzetét, hitelesen mutatják a vásárlási hajlandóságot. Négy év személygépkocsi forgalmazási adatai következnek. 

Kezdem a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett új személygépkocsik számával, illetve a visszaesés mértékével (2019.év=100 %)

2019. év 162.944 új személygépkocsi 100,00 %
2020. év 131.766 új személygépkocsi 80,87 %
2021. év 125.138 új személygépkocsi 76,80 %
2022. év 115.764 új személygépkocsi 71,05 %

Folytatom az első alkalommal forgalomba helyezett használt személygépkocsik számával, illetve a visszaesés mértékével (2019. év=100 %)

2019. év 151.554 használt személygépkocsi 100,00 %
2020. év 126.725 használt személygépkocsi 83,62 %
2021. év 129.053 használt személygépkocsi 85,15 %
2022. év 121.887 használt személygépkocsi 80,42 %

A 2023. I negyedévében 30.739 új személygépkocsit helyeztek forgalomba, és 25.519 használtat. 

Megállapítható, hogy 2019. és 2022. között csaknem 30 százalékkal csökkent az új gépkocsik forgalomba helyezése, és majdnem 20 százalékkal a használtaké. A gépkocsik árának viharos gyorsaságú emelkedése és a lakosság vásárlási képességének (és vásárlási kedvének) jelentős csökkenésének együttes hatása tükröződik a számokban. Rossz tendenciának vagyunk tanúi és elszenvedői, hiszen ez a számottevő piacszűkülés (volumen csökkenés) a már korábban megvásárolt autómatuzsálemek további használatát hozzák, azaz öregszik az utakon lévő, egyébként sem túl fiatal személygépkocsi-állomány, amelynek direkt környezetkárosító hatása van.  A kereskedők sincsenek könnyű helyzeteben, hiszen „elszabadultak” az árak következtében nehezedtek az értékesítési körülmények is. Egy luxusautónak nem nevezhető Suzuki Vitara ára („fapados” változat”) csaknem 7 millió forint, és a városi kiskocsiként számon tartottToyota Yaris esetében is hasonló a kiskereskedelmi ár.

Nyugodtan kimondhatjuk, hogy a gazdasági és társadalmi válsággal küzdő Magyarországon az új autó vásárlása és annak üzembetartása rendkívül nagy megterhelést jelent a családok számára, a felsőbb kategóriájú, minőségi gépjárművek rendszeres használata pedig lassan luxus kategóriába tartozik.

Nemrégen olvastam, hogy Orbán Viktor „nagy mondásai” rövid időre felkerültek egy felújított csepeli iskola falára. Látva az „autós számokat” ezembe jutott a kormányfő egyik – a 2000.év országértékelőjén bedobott – legemlékezetesebb szlogenje (vágya, elvárása): "három szoba, három gyerek, négy kerék”.  2023-ra eljutottunk oda, hogy a mai fiatal felnőttek számára (saját erőből) a három szoba szinte elérhetetlen, a három gyereket csak kevés család vállalhatja felelősséggel, és most megtudhattuk, hogy a négy kerék is zötyögős útra tévedt! 

RSS
Kapcsolódó politikusok