Nemzeti stratégia szükséges az iskolai agresszió visszaszorítására
Az egész országot megrázta a győri késeléses bűncselekmény, amely megmutatta, hogy a magyar iskolák jelenlegi állapotukban védtelenek a hasonló esetekkel szemben. A megoldási javaslatokról Arató Gergely, a DK frakcióvezető-helyettese beszélt a sajtónak.
– Először is a Demokratikus Koalíció nevében gyors gyógyulást kívánunk a megtámadott pedagógusnak, s azt, hogy mihamarabb hazatérhessen családjához. Csak a szerencsének köszönhető ugyanis, hogy nem történt tragédia, ám ez az eset csupán a jéghegy csúcsa. Egyre több hír jut el hozzánk arról, hogy sokasodnak az erőszakos cselekmények az iskolákban, mind a diákok között, mind a tanárokkal szemben. Az oktatási jogok biztosa közel 10 éve sürgeti azt, hogy szülessen meg a nemzeti stratégia az iskolai erőszak visszaszorítása érdekében, hogy a tanárok és a diákok biztonságban érezhessék magukat az oktatási intézményekben.
Több szakmai segítségre, több pszichológusra és megfelelő felkészítésre van szükség, és nyilvánvalóan szükség van arra a megbecsülésre, amelyet a pedagógusok megérdemelnek: szabályozott munkaidővel, a fölösleges adminisztráció csökkentésével, s hogy végre megkapják azt a fizetésemelést, amit a kormány megígért, de nem adott meg.
A Demokratikus Koalíció szerint a győri támadás sokéves problémákat hozott a felszínre, holott az ilyen esetek megelőzhetők lennének, ha a kormány nem spórolna és nem hanyagolná el az oktatást – jelentette ki Arató Gergely. Hozzátette: – Nem fizetik meg a tanárokat, sem az iskolapszichológusokat, sem a segítő személyzetet, nincs sem idő, sem forrás a nevelő munkára, a konfliktusok kezelésére.
A DK szerint csak akkor kerülhetők el az ilyen esetek, ha több figyelmet és több forrást fordítanak az oktatásra, ami végre a kormány számára is fontos nemzeti üggyé válna.
Az oktatási rendszerből ma már annyi pszichológus hiányzik, hogy egyetlen iskolapszichológusra átlagosan 450 diák jut. Ilyen leterheltség mellett hogyan lenne képes egy iskolapszichológus segíteni a pedagógusok munkáját? 450 tanuló mellett hogyan foglalkozhatna egy iskolapszichológus a néhány valóban problémás diákkal?! Ez nyilvánvaló képtelenség, mint ahogy az is képtelenség, hogy a pedagógusok érdemben foglalkozzanak a diákok problémáival, amikor heti 40 óránál is jóval többet töltenek az oktatási feladatokkal – mondta a frakcióvezető-helyettes.
Arató Gergely szerint a megbecsülés mellett több juttatás és több szabadság kell a pedagógusoknak, annak érdekében, hogy kellő figyelmet tudjanak fordítani a diákokkal való foglalkozásra, ezért meg kell születnie egy olyan nemzeti stratégiának, amely lehetőséget nyújt az iskolai aggresszió visszaszorítására; a megígért bérek kifizetésével, több pszichológus és több iskolai segítő alkalmazásával, hiszen a problémák jó része már a családban elkezdődik.