Orbán Viktor kormánya a szervilizmus újabb csúcsára ért az illiberáris rendszer építése során, amikor a főnök hobbiját, a labdarúgást a nemzeti kerettantervbe akarja iktatni. Erre valószínűleg még a mintának tekintett közép-ázsiai diktatúrákban is nehezen találni példát.
Az természetesen helyes, ha a diákok sportolhatnak az iskolában. De azt rájuk kellene bízni, hogy melyik sportágat választják, a testmozgást pedig nem rendeletekkel, hanem az iskolai sportlétesítmények fejlesztésével, a pedagógusok és edzők bérének biztosításával lehet elősegíteni. Elsősorban pedig arra lenne szükség, hogy az oktatás irányítás ne terhelje túl a diákokat kötelező órákkal, és így maradjuk idejük és energiájuk a mozgásra.
Ez az ügy azonban csak a jéghegy csúcsa. Az igazi probléma az, hogy a jelenlegi kormány azt hiszi, hogy központilag, saját ízlése szerint meghatározhatja azt, hogy ki mit tanulhat. Merev tantervek alapján uniformizálják az oktatást, miközben használhatatlan tankönyveket és tananyagokat erőltetnek rá a tanárokra és diákokra.
A Demokratikus Koalíció szerint a sokat Magyarországában autonóm pedagógusokra és iskolákra, használható tudást adó, rugalmas, kompetencia alapú tantervekre, sokfajta jó minőségű tankönyvre és taneszközre van szükség, és arra, hogy a szülők is részt vehessenek az oktatási intézmény életében.
Niedermüller Péter
EP képviselő, a DK alelnöke