Az Árnyékkormány negyedik ülésének előterjesztéseiről, tájékoztatóiról és a határozatokról

2022.11.15.

Az Árnyékkormány negyedik ülésének előterjesztéseiről, tájékoztatóiról és a határozatokról

 

 

Az inflációs hatások mérséklésének eszközeiről

 

Orbán Viktor kormánya elveszítette az irányítást az árak felett, Magyarország pedig egyre mélyebben süpped bele az orbáni inflációba és következményeibe. A kormány az augusztusi 15,6%-os inflációból 21,1%-osat, a 30%-os élelmiszerinflációból pedig 40%-os élelmiszerinflációt csinált októberre. Ilyen méretű élelmiszerinfláció Magyarországon utoljára 1951-ben, a Rákosi-rendszerben volt, tehát túlzás nélkül egy történelmi összeomlást látunk az Orbán-kormánytól. Ez az élelmiszerinfláció az uniós átlag két, két és félszerese, tehát szó sem lehet háborús vagy szankciós hatásról. Maguk a DK-s polgármesterek mondják nekünk, hogy a szokásos ételosztásaikon soha nem látott tömegek vesznek részt és nagyon sok olyan arcot látnak a tömegben, akiket az előtte lévő években soha. Hiába tudjuk tehát, hogy a szegényebbeket és az időseket 25%-kal nagyobb mértékben érinti az élelmiszerinfláció, mint másokat, ma már középosztálybeli emberek járnak tömegesen ételosztásra. A kormány rengeteg időt vesztegetett el és szükséges döntéseket nem hozott meg, ezért jutottunk idáig. Az Árnyékkormány három vonatkozásban, az adópolitikát, a költségvetés és az árfolyam stabilitását, továbbá a lakosságot, valamint vállalkozásokat védő lépéseket illetően javasol azonnali intézkedéseket.

 

Adópolitikai intézkedések:

 

  • Az Árnyékkormány szerint átmenetileg, 2023. március 31-ig 0%-ra kell csökkenteni az alapvető élelmiszerek szűk körének áfa-kulcsát, majd április 1-től ugyanezen termékkörben 5%-os áfa-kulcsot kell alkalmazni! A közhiedelemmel ellentétben ezt már lehetővé teszi az Európai Unió, ebben tavaly decemberben volt változás, a lengyelek pedig már éltek is a lehetőséggel, 0%-os áfát vezettek be az alapvető élelmiszerekre, a hollandok pedig éppen most tárgyalják ennek a bevezetését. Az energiaárak áfájának 5%-ban történő meghatározása egyébként szintén megfelel minden uniós előírásnak, a spanyolok már meg is tették.
  • Az Árnyékkormány szerint a népegészségügyi termékadó idei módosítását és kiterjesztését hatályon kívül kell helyezni, ezekben az időkben egy élelmiszeradó csak olaj a tűzre!  (például a müzlik és tésztaételek többletadóját meg kell szünteti);
  • Az Árnyékkormány szerint az energiaárakra átmenetileg, 2023. április 30-ig 5%-os áfát kell alkalmazni, amellett, hogy a korábban mondottak szerint befagyasztanánk a rendszerhasználati díjakat iss Nem történhet meg, hogy a kormány a saját 12 éves elhibázott energiapolitikájával rezsiválságot okoz az országban, majd még pénzt is akar keresni az általa okozott válságon és a családok rezsiköltségein. Ez politikailag és emberileg is tisztességtelen és elfogadhatatlan. 
  • Az Árnyékkormány szerint a költségvetési egyensúly javítása érdekében különadó formájában jelentősen növelni kell a valóban extraprofitot termelő társaságok, így elsősorban a kaszinók adóterhét! Megengedhetetlen luxus, hogy a kaszinók ma csak azért nem vesznek részt az egyre nagyobb terhek viselésében, mert kormányközeli tulajdonban vannak.

 

A költségvetés és az árfolyam stabilitását biztosító intézkedések: 

 

  • Az árfolyamstabilitás biztosítása érdekében az Árnyékkormány szerint vissza kell szerezni a piacok bizalmát a magyar gazdaságban. Ehhez csatlakozni kell az Európai Ügyészséghez, fel kell számolni a rendszerszintű korrupciót, helyre kell állítani az igazságszolgáltatás függetlenségét és a demokráciát, a valóságnak megfelelő, hiteles költségvetést kell benyújtani az Országgyűlésnek, valamint ki kell tűzni az euró-bevezetés céldátumát

 

A polgárokat és a vállalkozásokat védő intézkedések: 

 

  • Az Árnyékkormány szerint rászorultsági alapon, célzott intézkedéseket kell hozni a lakosság legsebezhetőbb rétegeinek segítésére, elsősorban az önkormányzatok bevonásával! 
  • Az Árnyékkormány szerint meg kell teremteni a mezőgazdasági kárenyhítési kockázatközösség forrásaihoz való állami hozzájárulás rendszerét, ezzel együtt haladéktalanul meg kell kezdeni az aszállyal összefüggő kártérítés kifizetését, így akadályozva meg a lakosságra átháruló további élelmiszerdrágulást! Ha a gazdák nem kapnak kárenyhítést az államtól, akkor a végfelhasználókkal, tehát a magyar emberekkel fogják megfizettetni a kárukat a boltokban, ezzel is az inflációt növelve.
  • Az Árnyékkormány korábbi javaslatának megfelelően a termelő energia-intenzív vállalkozásoknak nyújtott rezsitámogatást ki kell terjeszteni a többi kis- és középvállalkozásra is! Azok a vállalkozások, amelyek nem kapnak rezsitámogatást az államtól, az áraikon keresztül terhelik a vevőikre a rezsiköltségeiket, ez pedig tovább fűti az inflációt.

A felsoroltakat DK frakciója országgyűlési határozat formájában fogja benyújtani a Parlamentnek. 



Az egészségügyi alapellátás és az orvosi ügyeleti rendszer 2023. év 1. negyedévére tervezett átalakításáról, a kormányzati javaslatcsomag veszélyeiről

 

Az elmúlt 12 évben az egészségügy legnagyobb problémája az volt, hogy a kormány semmilyen érdemi reformot nem hajtott végre az ellátásban, miközben egyre több pénzt vont ki az egészségügyből. A kormány pár hete nyilvános átalakítási tervéből már tudjuk, hogy csak egy veszélyesebb dolog van annál, ha az Orbán-kormány nem csinál semmit, az, hogy ha csinálni akar valamit. Átgondolatlanul, érdemi egyeztetés nélkül, a lehetséges, sőt sokszor inkább borítékolható következmények mérlegelése nélkül. Aki azt gondolta, hogy a magyar egészségügy már nem lehet ennél rosszabb állapotban, az jól figyeljen a kormány átalakítási tervére, mert további súlyos károkat fog okozni. Ez egy javíthatatlan és módosíthatatlan csomag, nincs olyan eleme, amit támogatni lehetne, nem lehet finomhangolni. Ezzel kapcsolatosan az Árnyékkormány a következőket fogalmazta meg:

 

  • Az Árnyékkormány elutasítja és elfogadhatatlannak tartja az egészségügyi ellátórendszer átalakításáról szóló kormányzati javaslatot, mivel az nem foglalkozik az egészségügy valódi problémáival, hanem kizárólag az újabb értelmetlen központosítás és az államilag szervezett korrupció lehetővé tétele a célja. Ezt bizonyítja, hogy társadalmi egyeztetés, a szakmai kamarák, a betegszervezetek, a települési önkormányzatok bevonása és hatástanulmányok nélkül fogadták el.
  • Az Árnyékkormány szerint súlyos, az ellátás biztonságát veszélyeztető hiba a szakrendelők és a háziorvosi ellátás szervezésének elvétele az önkormányzatoktól, és a laborrendszer államosítása, amely jelentősen veszélyezteti az alap- és szakorvosi ellátást. 
  • Az Árnyékkormány szerint az ágazat szereplőivel közösen új, az egészségügyi dolgozók minden csoportját érintő béremelési pályát kell létrehozni. Az egészségügyben dolgozók szabadságát korlátozó, teljesítmény ellenes szolgálati jogviszony helyett az ágazat szereplőivel közösen kell új foglalkoztatási szabályokat alkotni. 
  • Az Árnyékkormány szerint üres ígéretek helyett megfelelően finanszírozott programokat kell indítani a várólisták csökkentése, a szűrések kiterjesztése és az ügyeleti rendszer és sürgősségi ellátás fejlesztése érdekében.
  • Az Árnyékkormány szerint a megemelt rezsiköltségeket teljes mértékben állami forrásból kell finanszírozni a háziorvosok, fogorvosok, szakorvosi rendelések és kórházak számára
  • Az Árnyékkormány szerint az ügyeleti rendszer átalakításának kormányzati terve megfelelő átképzés és az OMSZ létszámának bővítése nélkül az Országos Mentőszolgálat és a sürgősségi ellátás zavartalan működését egyaránt fenyegeti. Elfogadhatatlan az is, hogy a tervek alapján egész járások, városok maradnak háziorvosi ügyelet nélkül. 

 

Ezzel kapcsolatban az árnyék-miniszterelnök arra kérte Dr. Komáromi Zoltán egészségügyi árnyékminisztert, hogy a szakmai szervezetekkel, szakszervezetekkel, az önkormányzatokkal és a fenntartókkal folyamatosan egyeztetést kezdeményezve kövesse nyomon az egészségügy átalakításával kapcsolatos kormányzati terveket és folyamatosan tájékoztassa az Árnyékormányt.



Az 5 éves lakásfelújítási programról, amelyben másfél millió magyar otthont lehetne felújítani

A kormány hétszeres gázáremelése ráirányította a figyelmet az elmúlt 12 év egyik súlyos kormányzati mulasztására, ez pedig a magyar otthonok energiakorszerűsítésének elmaradása. Márpedig a panel- és társasházi lakások, valamint családi házak szigetelése és korszerűsítése elengedhetetlen a jelenlegi rezsiválság enyhítéséhez, az orosz energiafüggőségünk csökkentéséhez és a klímacélok végrehajtásához. Ha a baloldal lett volna kormányon az elmúlt 12 évben, és csak ugyanabban az ütemben folytatta volna a panelprogramot a többi lakóépületre is kiterjesztve, mint 2010 előtt, ma már szinte nem is lenne miről beszélni. Mivel Orbán Viktor volt kormányon az elmúlt 12 évben, ebben továbbra is sürgős teendők vannak az ország előtt.

 

  • Az Árnyékkormány ezért egy országos lakásfelújítási programot tart szükségesnek. Ez egy 5 éves program, amelynek a keretében összesen másfél millió lakást újítanánk fel, ebből félmillió panellakás, egymillió pedig más típusú társasházi lakás vagy családi ház. 5 év alatt, megközelítőleg 4500 milliárd forintból másfél millió lakást lehetne felújítani Magyarországon, méghozzá jelentős részben uniós pénzből, önrész nélkül. A lakosságnak tehát ez egyetlen forintjába sem kerülne. Ez azért fontos, mert a magyar lakások felújítása nagyon erős közös érdek. Közös érdek klímavédelmi szempontból, hiszen a felújított lakások fenntarthatóbbak, közös érdek megélhetési szempontból, hiszen érdemben csökkenne mindenkinek a rezsije, közös érdek külpolitikai szempontból, hiszen így függetlenedni tudnánk az orosz gáztól, valamint közös érdek gazdasági szempontból is, hiszen egy ilyen horderejű program a teljes magyar építőiparnak és az ő beszállítóinak is évekre munkát és bevételt adna. 
  • A lakásfelújítási rendszer célja tehát 500 ezer panellakás és további 1 millió más típusú lakás és családi ház felújítása 5 év alatt. 
  • A pályázati rendszernek, egyszerűnek és mindenki számára könnyen hozzáférhetőnek kell lennie. A lakásfelújítási programoknak több éven át kell működnie, kevés változtatással, hosszú pályázati idővel, hogy a lakosság könnyebben tudjon tervezni.  
  • A lakásfelújítási program végrehajtására szükséges szakemberek biztosítása érdekében ki kell alakítani egy átfogó átképzési rendszert. A megemelkedő felújítási igény miatt, a programhoz szükséges alapanyagoknak az ÁFÁ-ját 5%-ra kell csökkenteni, ezzel ellensúlyozva a várható árnövekedést.

Fentieket az Árnyékkormány kérésére a Demokratikus Koalíció frakciója egy országgyűlési határozat formájában fogja benyújtani a Parlamentnek. 




Az előterjesztéseken túl az Árnyékkormány hétfői ülésén 6 tájékoztató hangzott el

 

  • A magyarországi szénimport helyzetéről, a barnakőszénnel történő fűtés támogatásának kockázatairól
  • Az orosz-ukrán háború jelenlegi állásáról, az amerikai félidős választásokra gyakorolt hatásáról és a NATO-bővítés fejleményeiről
  • Az olajárindexáláson és a holland gáztőzsdén alapuló hosszú távú gázszerződésekről
  • A friss fejleményekről a Magyarországnak szánt EU-források ügyében
  • A KRÉTA-rendszer összeomlásáról és a magyar diákok adatainak kiszivárgásáról
  • A legnagyobb nyugdíjas-szervezetekkel folytatott egyeztetések eddigi eredményeiről

 

Utóbbival kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy az Árnyékkormány még idén egyeztetni fog a legnagyobb nyugdíjasszervezetekkel arról, hogy mit tartanának megfelelő nyugdíjemelésnek. Az ugyanis világos, hogy a kormány által adott 5%-os visszamenőleges nyugdíjemelés messze nem ellensúlyozza az orbáni inflációt, és azokat az árakat, amiket a boltokban fizetünk. Az Árnyékkormány az egyeztetésen egy 10%-os visszamenőleges nyugdíjemelést és egy 100 ezer forintos egyszeri támogatást fog javasolni a nyugdíjasoknak